Tuesday, January 8, 2013

Heart to heart

Mencari penghargaan manusia Vs Mencari keredhaan Allah s.w.t?
Terfikir. Merefleksi dalam-dalam kata-kata di atas.

Setiap kita ada pilihan dan mampu memilih.
Namun, setiap pilihan yang kita buat semua berdasarkan 'pemikiran' kita pada satu-satu saat dan keadaan.
Pemikiran kita pula disumbangkan oleh 'ilmu' yang kita ada.

Yup. Manusia bertindak juga berdasarkan 'ilmu' yang mereka ada.
Kalau dulu hati tak tenang gelisah, serba tak kena maka jalan keluar bagi semua masalah adalah kembali padaNya.
Cari 'ilmu'.
Baca bahan bacaan bermanfaat, dengar rancangan audio yang membina diri, pasang niat yang baik-baik.

And I am thinking, waktu Allah s.w.t beri tahun ni 365 hari belum tentu lagi aku mampu hidup takat mana. Yakin ke dengan amal ibadah selama hidup 23 tahun ni? Sempurna sudah ke? Allah, Allah.. Banyak cacat celanya.

Solat? Yakinkah sempurna semua? Adakah tindak tanduk kita di dalam solat serupa dengan ketika di luar solat? Bacaan makna solat? Khyusu'?

Aurat?*paling payah*

Banyak perkara harus aku perbaiki. Aku menulis sebab memikirkan aku jarang atau tak pernah pun nak share perkara-perkara macam ni. Selalunya tulis pasal keluhan tah ape-ape(-ve energy), membebel benda itu ini sedangkan aku tau setiap apa yang ditulis dan dibaca orang lain akan beri pengaruh baik/buruk. Aku tak nak menyumbang pengaruh negatif dalam hidup korang, yang mana tak pasal-pasal dapat dosa free. Haha. Serius ni.

Aku doakan korang semua sentiasa positif dan bahagia selalu. Semua yang baik-baik. Semoga apa yang dicoretkan dapat bagi manfaat bersama okay. It's okay, kita semua ada 'history' masing-masing, and it's never to late to make a u-turn back to a better and blessed life, In Sha Allah.

Salam sayang.


No comments: