Friday, January 7, 2011

Dilema

Sekarang jam 11.24 malam. Hari Jumaat.
Baru beberapa minit yang lalu aku balik dari bilik Mr. Dad and Mrs. Mum.
Ketuk pintu, masuk sambil bawa laptop tunjukkan results aku yang gempak.
Mama and ayah x tidur lagi. Just baring2 atas katil.
Ayah yang tengok results aku.
He seems cool. Tgk results yg "gempak" tu.
PNGK 2.8...okey lah tu..2.8...he says.Cuba nak sedapkan hati aku lah tu.
But Gred aku last sem (sem 5) was 1.93...the worst results i've ever got before.
Aku fail satu subjek..
Conservation Biology. Itu subjek elektif..

Then, Mr. Dad ask me why did this happened?
Ramai ke yang fail subjek ni?
Aku rase aku sorang je yang fail kot, dalam ramai2 orang..
Subjek nie aku ynag pilih..
Subjek budak2 zoology.
Pensyarah zoology yg ajar.
Dan sejujurnya, aku banyak skip class time lecture.
Ye aku memang nakal.
Lagi satu, time nie aku stress.
Dengan diri aku.
Serabut.

Dilema aku bermula bila aku rasa (Rasa or fikir?)aku bukan berada di landasan yang sebenar di mana aku sedang berada sekarang.
Sekarang: Bidang Sains
Minat yg telah di'discover': Seni Kulinari or nama lainnya Culinary Arts

Dan saat aku tersedar yang ini bukan apa yang aku minat/desire, memang dah terlalu lambat untuk aku berpatah balik ke garisan permulaan. Saat tu aku berada di tahun ke-2 semester ke-4.

Fikiran aku mula berdolak dalik. ish, betulke apa yang aku buat ni? Aku mula soal diri.
Sebelum aku pergi terlalu jauh, aku ada luahkan hasrat hati dekat Mr. Dad and Mrs. Mum. Mereka kata, sayang nak berhenti sekerat jalan. I've already come to the finish line. So, habiskan lah..Nak tak nak, aku pun habiskan. Natijahnyer..aku belajar ndak tak ndak..mahu x mahu..

Terukkan aku. Mrs. Mum kata aku nie jenis cepat patah semangat. Susah sikit je , mulalah nak give up..Daripada time sekolah asrama penuh dulu sampai la la nie..Mrs. Mum kata cubalah usaha sikit. Usaha sehabis daya, mesti boleh. Saat tuh masa sem 5. Dalam bulan 9 kot,lepas balik cuti raya. Honestly fikiran aku memang serabut, fikirkan pasal study..Nak teruskan ke tak nak?

Then, ntah angin mana merasuk diri, one day bulan 9 2010 (pagi buta-x dapat tidur mengenang masalah).Ditelan mati emak, diluah mati bapak. Akhirnya, aku berjaya menaip surat berupa essay tahap SPM fully english meluahkan apa yang terbuku dalam hati sanubari nie. panjang jugak surat tuh dalam 8 page. Aku nekad nak bagi Mr. Dad and Mrs. Mum baca.Pagi tuh aku suruh Rihanna my sister print. Punyalah tak boleh tidur semata-mata nak tahu apa verdict yang akan come out from both of them. My sister yang baca surat tu siap touching2 menagis bagai.. Ha ha ha..kelakar lah, si Rihanna tu lak yang nangis..dia kata sedih ooo bace luahan perasaan aku tuh..

Next day rasanya mum call..Dia kata Mr. Dad terkejut..Sambil bercerita tuh nada suara Mrs. Mum pun dah sendu. Aku pun, dah sebak.. X leh bercakap langsung.. Sobbing all the way through the phone..Bila mama tanya faham tak? aku angguk.Tapi manelah dia nampak kan. NAk cakap suara x keluar. heeee...then dengan suara yang sangat lah sebak lagi tersekat kat kerongkong aku pun kata, yelah nanti along fikir dulu..first time kot dengar mrs mum nangis...mrs. mum nangis aku pun ape lagi, nangis lah jugak. Cengeng. Masa tuh mrs mum sorang yang cakap2. aku suara x terkeluar. air mata meleleh macam apa. hinggus meleleh sama. memang haru and bengkak2 mata lah lepas tu.

mr dad ada meeting pagi di KK  and couldn't call me. Dia serahkan nasihat2nya pada mrs mum. Apa yang mrs mum sampaikan kat aku tuh terselit sama nasihat dr mr dad. Adelah dalam beberapa minggu aku x jawap langsung call dr mr dad or mr mum. It's either aku silent phone or memang sengaja x nak jawap. Aku memang x nak gangguan. lagipin x da mood nak bercakap.

No comments: