Monday, January 10, 2011

When I make her cry..

It was said and done..The pain in my chest has gone away.And I'm not hoping to feel it again in any time soon..

On the way to the airport (9/1/2011-Sunday)

Mama yang hantar pergi LCCT. Ayah main golf rasanya pagi tadi. Sikit pun aku tak tanya mama ayah pergi mana. Entah, bukan nya aku tak kisah, tapi aku tak nak terasa kot. Aku tak nak tahu kenapa dia tak ada. Aku just buat conclusion sendiri sebab tengok golf set ayah x ada and kereta putih x ada. Sedih lah jugak dalam hati ni. Tapi aku fikir maybe ayah lebih berat hati nak lepaskan aku pergi kot.

On the way, aku pretend kuat. Dalam hati aku, berperang dengan macam2 perasaan. Mama drive myVi..Mama ada tanya aku, nak drive ker? Aku macam malas lah pulak kan. Sebab aku tahu, on the way nanti mesti mama nak cakap "sesuatu".

Sampai dekat sendayan mama started asking 
"So, how's your decission? Dah fikir apa  along nak buat?" 
Aku senyap. Pandang depan.
Mama cakap, dia dah tak tahu cara apa lagi nak buat. Keputusan terletak dekat tangan aku. Tapi mama x berleter lah. Then her voic started to crack. And guess what, mama cried while talking to me. Ya Allah, aku buat mama menangis lagi. Tapi aku still control macho. Aku keep chanting, tough, be tough..strong. Padahal air mata dah bertakung dekat kelopak mata.


Mama kata kalau dah itu keputusan aku, uruskan semua proses nak berhenti. Ayah dah tak nak masuk campur urusan aku lagi. Dalam hati aku rasa macam sedih and terkilan sangat. Ayah sampai dah berpatah arang dengan aku..Sedih. Tapi air mata x tumpah lagi masa tu. Aku diam jer. Tak menjawab satu soalan pun.


Then towards the end mama cakap, sebab tak nak anak2 mama and ayah susah diaorang sanggup bersusah payah nak sediakan segala kelengkapan untuk kitaorang adik beradik. Itu sebab sayang sangat dan tak nak anak2 rasa susah semasa belajar macam mama and ayah dulu2. 


Tapi anak2 sekarang (aku lah tu) susah sikit, tak boleh. Ada cabaran, tak boleh handle. Mayabe sebab "comfort" yang aku dapat and rasa selama ni menyebabkan aku tak "tough" or kuat semangat macam mama and ayah. diorang asal orang susah. Aku nie terlebih over dose . Nak apa semua dapat.


Nak kereta? Ayah dah beli. Ayah beli myVi sebab nak pujuk aku supaya habiskan degree..Hebat tak hebat ayah nak pujuk anak dia yang seorang ni? Itu termasuk dalam perjanjian antara aku and ayah. Dia akan belikan kereta, tapi dengan syarat aku mesti habiskan degree..even itu kereta second hand.


"Mama rasa mama and ayah dah sehabis baik beri semua untuk anak2. Tapi tak tahu lah pulak kalau ada yang mama and ayah x berikan lagi"


"Mama nak along tahu, mama tak pernah beza2 kan anak. Mama and ayah sayang semua sama"

"Mama think positive je. Mama anggap nie sebagai dugaan Allah kpd mama" 


Satu yang membuatkan aku sayu bila mama cakap, "Mama and ayah tak marah or benci along. Itu along kena tahu."


"Mama bersyukur sangat anak mama semua mendengar kata. Tak liar, tak keluar malam balik lewat." At this point, aku tak dapat nak tahan kesedihan yang aku pendam tadi and burst into tears. Aku tak meraung tapi just air mata meleleh2. Mama pun nangis kot.


Sedih, aku rasa bersalah buat mama menangis. Dah dua kali mama menangis depan aku. semua sebab aku. Tak tahu lah pulak kalau mama pernah menangis sebab aku masa aku tak nampak. 


While mama cari parking, aku pun terpaksa lah melangkah ke balai berlepas untuk chek-in. serious mata aku rasa memang macam lepas menangis. Air mata kat pipi pun kering tak kering je. Tak sempat nak kesat dengan tisu. Aku start menangis masa nak sampai airport. Tapi kalau orang tengok, maybe diaorang akan ingat budak nie mesti nangis sebab sedih nak nak tinggalkan family.

Dalam plane pun aku rasa sedih jer. Mujur seat sebelah kosong . Aku duduk dekat 10F. Menghadap tingkap. seat first je ada orang. Tapi aku x ambil kisah. sesekali air mata terkeluar gak. 

Dalam hati aku masa dalam kereta, memang aku set mind aku, apa pun yang terjadi, aku mesti teruskan habis degree. Then baru aku kejar apa yang aku minat. This is for them. aku kena stop being selfish and take responsibility. I've to end what I've started. Aku sedar, aku tak dapat nak balas jasa mama and ayah  mebesarkan aku. Tapi, making them happy is my No.1 mission. They are the angels is my hearts.

Now, I'm here in my alma mater. Syukur sangat2 semua urusan aku dipermudahkan hari ni. Aku rasa sangat positive, sangat strong and this is my second chance. Aku kena yakin diri, stay strong and positive all the way till the end.

Surprise surprise, aku tak payah nak extend sampai 1 tahun. Not even half semester. Rupa2nya, aku boleh habiskan core subject semester ni.Ini sebab pngk aku 2.8. Aku ingat tak boleh sebab png aku 1.93 semseter lepas. Tu yang fikir kene drop subject. Luckily my supervisor, Mr. S sangat2 understanding siap tanya "Awak macam mana, okay x?" as soon as I poped out at his door. dia kalau boleh nak gak aku habiskan and grad on time. Being caring as he is, dia siap duduk berbincang dengan aku dengar apa plan aku for next agenda. He is so helpfull . Bertuah dapat lecturer mcm Mr.S... 

Surat permohonan dekan? Checked. Dah signed. Esok tinggal nak bayar and terus uruskan pendaftaran...Syukur Alhamdullilah. Allah permudahkan urusan aku.. Syukur sangat. Hati rasa tenang, dah tak berserabut macam dulu...Inilah ujian buat aku..

 
 
 

No comments: