Wednesday, April 27, 2011

Asing

Kau berjalan. Dan berjalan.
Melintasi macam-macam jenis manusia.
Dan semuanya adalah 'stranger' bagi diri kau sendiri.
You just walk past by all those people without knowing siapa sebenarnya mereka.
Sebenar-benarnya.
Jahat, baik, buruk, busuk?
Apa yang kau lihat hanyalah fizikal semata-mata.

Aku tak tahu apa yang aku fikirkan.
Aku sering nak menjerit kuat-kuat bila melintasi 'stranger'.
"Aku boleh dipercayai"
"Pilihlah aku!"
"You can count on me babe"
Oh, tapi dalam hati sahaja aku menjerit.

Realitinya aku yakin dalam ramai-ramai manusia yang berselisih bahu denganku
Ada yang baik hatinya.
But, I just can't see.
Dan mereka pun tak nampak aku.
Sebab kita sama-sama tenggelam dalam lautan manusia.
Dan kita melindungi diri masing-masing.
Daripada dilukai dan melukai.
Kita tak percaya sesiapa melainkan orang yang kita kenali.

Sebab dalam hati mesti akan berdetik
"Kau adalah stranger"
Padahal kita baru terlepas daripada mendekati manusia yang baik hatinya.
I just missed the train.
Shoot.

Kepercayaan adalah isu terbesar hidup aku.
Sangat besar sehingga aku putuskan  untuk membina
tembok tembok keliling hati.

No comments: