Wednesday, June 1, 2011

Of parenthood and making babies

Living a life like that is just so sad.
I had nothing to offer but a prayer.
I hope you'll someday find the light in the end of your own tunnel.
Insya Allah.
~~~~

Aku belajar lagi hari ini.
Aku rasa lah.

Pelajaran #1
Kenyataan "ibu bapa" mencorakkan hidup si anak yang ibarat kain putih sungguh cliche. Tapi, kenyataan nya memang benar. Seumur hidup aku (sampai sekarang), mama dan ayah tak pernah melarang aku jangan buat itu atau ini excessively.

Contoh:
"jangan nak bercinta-cintun" -terutamanya sebelum habis sekolah.
"Jangan nak keluar malam , keluar rumah hu ha hu ha"
"jangan bergayut (telefon) dengan lelaki "

Diaorang tak pernah melarang sebab aku tak pernah nak buat pun benda-benda larangan itu semua. Alhamdullilah. Even dah merantau jauh ni pun, diorang tak pernah nak soal selidik aku. Kalau aku nak buat hal , boleh je tapi tak pernah pun. Sebab? Entah. Maybe they all kenal anaknya macam mana kot.Huhuhu~Maybe berkat didikan selama ni ditambah pula dengan iringan doa, membuatkan aku adalah aku.

"jangan nak bercinta-cintun" tu memang lah tak releven sebab aku sekolah menengah perempuan daripada form 2 sampai form 5. Form 1 sekolah campur,form 2 and form 3 sekolah menengah harian (all girls), form 4 and form 5 sekolah bersarama penuh (all girls). Cuba hang habaq kat aku, celah mana aku nak bersosial. Yilek. Habis baik pun setakat tengok page kawan lama masa sekolah rendah dulu dekat friendster. Port nak jumpa lelaki pun masa aku gi tusyen dekat Kasturi area KL, dekat dengan central market. Masa form 2 and form 3.Ada lah crush dekat sorang mamat sekolah VI kot tak silap aku. Semangat ni nak pergi tusyen sebab ...faham2 lah ye..heeeeee..Siap tulis dalam dairi lagi, tetapi malangnya dah hilang. Rasanya nama dia akmal kot. Tapi serius handsome....lawak btol lah..

"jangan keluar malam or keluar rumah gi hang out mana-mana". Nak keluar mana pun. Aku dah lah jenis suka duduk rumah daripada merambu tak tentu hala. Lagipun, kalau nak keluar ke mana-mana pun, i prefer to tag along my parents. Because we are always like that. Tengok wayang? dengan parents. Makan-makan? dengan parents. Shopping? dengan parents. Adik-adik aku pun macam tu jugaklah. And we are okay being like that. Cuma sejak dah ada lesen dan dibenarkan memandu, maka aku pun telah officially menjadi 'driver' . Itu pun masa umur 21 tahun. Last year. Dan selepas aku pulang cuti nanti, aku yakin adik-adik ku akan memaksa kakak mereka keluar tengok wayang setiap minggu.

"jangan bergayut (telefon) dengan lelaki " . Dulu aku pernah bergayut dengan bestfriend (perempuan) masa aku pindah KL (form 2). So, kita orang selalu calling2. Gossip pasal dia dengan bf dia la itu ini la..Biasalah perempuan at that age. Sibuk benar nak berkapel-kapel ni. Then, my dad cakap lah borak apa tu sampai lama sangat. Dia tau aku telefon my bestfriend. Then, he starts giving out some insight that make sense jugak  lah bagi budak umur 14 tahun. Bla bla bla..aku tak ingat sangat apa, tapi he said smth about priority. Sejak hari tu, aku tak gayut lama-lama dah. Lagipun, aku tak ada kawan lelaki (sebab sekolah perempuan) and that's why my parents never scold me or nag me about those 'larangan'.Yes, I'm that skema . And I still remember the first call i ever did (calling a boy). We were classmate masa form 1, entah macam mana my bestfriend suruh aku call si lelaki ni. Aku pun nebes (nervous+anxious) pergilah call si mamat ni. Tak sampai seminit kot.Lepas tu hung up. Oh, jatuh saham aku. Yang paling aku ingat, he compliment my voice. heheheh~ *perasan*

Talking about aku yang skema, aku mula drive free-ly masa study di Kuching. Padahal masa lesen P (2 years,) memang tak sentuh stereng langsung. Satu sebab aku sibuk study masa belajar dekat matrix  dan dua sebab aku tak confident nak drive dan tiga sebab my parents are being so protective. Diorang tak percaya aku leh drive. Oleh kerana di rumah hanya terdapat kereta auto, maka aku pun agak kekok nak bawa kancil manual dekat sini. Tapi, berkat didikan kawan aku, lepas 1 hours drive keliling campus, I regain my memory back.Daripada start nak drive around kampus, terus merebak sampai ke bandar Kuching. Engine ter'stop' masa dekat traffic light to common lah. Hehehe..lama2, best gak bawak manual. Bila mama tau aku dah leh drive kereta , dia cakap tak payah lah nak gi Kuching. Aku pun cakap okay. Fine. Memang aku tak jejak langsung bandar Kuching. Even kawan aku mintak drive, memang aku tak drive langsung. Alasan, mak tak kasi. heeeee...Tapi, lama2, mama kasi gak drive. So aku pun apa lagi....

Ke-skema-aan , aku terserlah lagi terutamanya lepas aku involve dengan excident masa belajar  di Kuching. Ayah ada mention, jgn sewa kereta lagi and so on. Aku pun dengar lah cakap mak ayah kan. Almost one sem aku tak drive. Start sem 5 and sekarang je aku drive, tapi dekat-dekat je lah. 

I don't know what makes me being skema , tapi aku fikir apa yang mak ayah nasihat tu semua untuk kebaikkan kita. They know us better then we even know ourselve (sometimes aku ada gak argue with my parents).

Salah satu sebab aku patuh dengan apa yang my mum says because aku selalu fikir something bad will happen to me kalau aku ingkar. Katakanlah aku berdegil jugak nak drive even mama dah larang, what if i really involve in an excident ... So, better ikut cakap your mum. She knows best. And, what you give you'll get back. Apa yang kita buat dekat parents, tak mustahil untuk anak-anak (future kids) kita akan lakukan balik dekat kita. It's karma. So, aku nak jadi anak yang baik in hoping one day if ever aku ada anak (tak kisah lah anak kucing ke, anak ikan ke..:D ) he/she'll be a good kids too..Amin..(sorry for being so cheesy!!)

But believe me, aku pun nakal gak (dulu-dulu zaman muda mudi). Buat orang yang aku sayang menangis.*cerita lama jangan dikenang dong*. Dulu masa kecik-kecik bukan main liat nak solat. Aku rasa dalam adik beradik yang lain aku yang paling liat kot.  Macam my lil brother, even umur baru 11 tahun, tapi sembahyang rajin. Kalau kejut subuh, laju gak dia bangun gi ambik air sembahyang. Tapi, sembahyang express lah.hehehe~ Tapi, as a kid, that's is so impressive sebab ada je adult yang dah jatuh syarat wajib solat masih tak melaksanakan suruhan. Dulu aku tak dapat hidayah (petunjuk). Selalu nak marah-marah (dulu lah, time tak matang lagi). Tapi aku fikir, berkat doa mama aku berubah.Lebih-lebih lagi lepas balik umrah. Syukurlah. Dan dengar cerita 2013 nak pergi lagi. Hopefully,satu family dapat pergi, Amin.

Isi yang aku nak sampaikan ialah, being a parents is never ending job. Especially being a mum. It's start as soon as the ovum meets the sperm (exaggerate..LOL). Kalau kasih sayang cukup, Insya Allah anak-anak tak akan cari 'kasih sayang' yang amat palsu dekat luar sana. Dan doa ibu dan bapa amat 'powerfull'. Kena ingat tu.

I'm blessed to have a family. And I hope you'll feel it too.








No comments: