Saturday, August 6, 2011

Fening (Pening)!!

Tau tak, memulakan sesuatu itu sangat sukar, nak mengakhiri sesuatu pun sama juga.
Errrr, maksud aku dalam konteks nak menulis entry ni. Haha~

Seriously, I'm drained. Idea tak ada. Plus no rush of sugar makes me feeling like bluerghh *alasan, padahal malas*Sekarang dah ada energy maknanya apa ye? Tak puasa ekkk??

Alhamdullilah, feeling much much better than malam semalam. I suspect the tonsil strikes me back yesterday. Dimulai dengan tekak yang perit, suhu badan meningkat mendadak, kepala berat serta lenguh-lenguh badan ala-ala macam baru balik menoreh getah,padahal rilex je kat rumah kan, semua ni sindrom tonsil lah ni.Setiap sejam dua mesti akan bangun dari tidur, dengan perasaan yang tak keruan. haha~bergelen-gelen air kosong aku minum sampai kena pi toilet every hours. Kering doe tekak. Perit. 

Sahur pagi tadi minum hampir 2 liter air kosong (continuously) + chlorophyll extract + roti bakar 2 keping with strawberry jam and butter + 2 biji panadol activfast (sebab tak  tahan sangat,terpaksa lah). Lepas sembahyang subuh, terus pi mengukur katil. Err, makna lainnya adalah tidur. Hehe...Tapi memang akan terjaga every one or two hours sebab kesan pengambilan air berlebihan. 

Haha, tapi bila bangun je tidur tengok -tengok aku cuti lah pulak. Dah agak~The fever pun strikes back. Selagi punca masalah tak dirawat, memang lemah je rasa badan. Kepala rasa weng , plus sakit tengkuk plus lenguh-lenguh badan cam orang tua and tekak yang sakit. Minum banyak-banyak air kosong. 


Dalam pukul 6.30ptg baru gerak pi pharmacy depan umah nak beli ubat sakit tekak kaler merah tu. Dah tu terbeli sekali panadol activfast padahal dekat rumah ada je lagi stock. Dalam keadaan mamai-mamai dengan serabai kepala peningpening aku drive ditemani adik No.2 yang menjadi sukarelawan untuk belikan drugs  ubat itu. Aku maleh nak keluar kereta. Nanti nak kena bersiap-siap proper. Plus, energy level aku waktu itu tak mengizinkan aku untuk menjadi manusia normal.

Lepas makan ubat tadi, badan pun dah berpeluh. Yeay, tandanya dah nak kebah lah demam tu. Kepala pun tak berat lagi, and now I've got back my energy , Alhamdullilah. Harap-harap stabil.

The weird thing is, aku biasanya akan demam/sore throat hanya pada waktu cuti semester. Haha~

1-Masa baru habis matrix, kena demam +sakit kepala heavy yg agak teruk + sore throat. Doc kata ini disebabkan tonsils...(Around mid 2008)

2- Masa cuti sem uni, tapi tak ingat bila but rasanya masa Dec 2009. Demam teruk gak with major headache dengan badan seram sejuk even kat luar pans terik. Yang ni agak kronik. Seksa doe~
3- Now, sore throat diikuti dengan demam dan kepala yang berat. August 2011...Haha~

Dan demam yang paling teruk aku pernah alami ialah semasa di Form 4 sekolah asrama, tahun 2005. Ni paling kronik yang aku pernah ingat sampai nak berjalan ke toilet pun terpaksa jalan slow-slow macam orang yang rabun kehilangan speknya. Siap pause sekejap-sekejap dari dorm nak ke toilet. Sembahnyang pun duduk je kot. Bila aku tak tahan sangat, pi jumpa warden cakap nak pi klinik. After that, lepas makan ubat yang doc kasi and dah berpeluh maka sihatlah balik malam tu. Sekejap je. Padahal sebelum tu rasa macam dah tak ada nyawa. Sumpah scary.

Tah apa-apa ajelah yang aku tulis ni. "Pengalaman-pengalaman demam sepanjang hidup saya". Ha, lagi satu kalau demam time kanak-kanak dulu, ingat tak ada ubat yang kena insert dekat punggung tu?? Dia macam bullet. Haha~lawak tol ubat tu, tapi mujarab jugak. Aku tak sure sama ada orang dewasa sesuai menggunakannya atau tak.Sah-sah la tak boleh kan. Sampai sekarang aku macam musykil, kenapa kena 'insert' ubat tu dekat situ, kenapa bukan di dekat tempat lain? Hmmm...

7 comments:

Anonymous said...

Better you operate ur tonsil~

Kalo x smpai bila pn jadi cmtu~

Siyesly! Im 26y.o and Im suffering sbb almost every month demam!
Quality of life jadi berkurang + tonsil bole jadi something yg U x expect bila x buang :D

Now, I dah buang~ + xde demam lagi! Yeah :D

Hannah Haykhall said...

Hai...
Thanks for your advice.
Err, operate? Waaaa, takutnyerrrrr..!!!
Saya punya tonsils tak serius kot sebab biasanya it will strike like setahun sekali je or more.
Biasanya, fever tu akan datang lepas sore throat kan? do you think i should consider to remove it?

Anonymous said...

Erm.. Kalo once a year I think x payah la.. Juz like me la.. Masa zaman study xde kna sgt kot~ Keje pn ok lg.. Tp keje yg skg ni baru every month kna attack! :D Maybe sbb stress kot~ LOL!
Btw kalo x effect ur life sgt no need to remove la. Even doc pn x suggest begitu.. U future doc kn? :D

-Jo_o3"

Hannah Haykhall said...

Hye jo-o3,
Maybe kena bedah bila dah teruk sangat kot.
Haha, i'm not a future doc , but i used want to be one few years ago. Masa tu pemikiran cetek gila.....
Tak layak pun nak jadi dokter saya ni.
I want to be a cook now.hehehehe......

Anonymous said...

Hahaha.. So sudden? U change ur ambiotion ke ape?
Knp x layak? I think based on ur school result shud be sgt layak kot! :D
Then U study for what course now?
-JO_o3"

Hannah Haykhall said...

huhuhu~no lah, saya mmg x layak + x qualified, lagipun minat tu dah berkubur dengan masa.

haha, tukar cita2? ye kot...
sekarang study course science biasa2 je..haha~
maybe tahun depan saya further study in culinary arts. InsyaAllah.

do you have a blog ? curious dari mana you found out my crappy blog ni..hehe...

Anonymous said...

Eyt..~ =)

I do have one blog! Tp not my personal blog la. I maintain that blog. Biar lah rahsia :)

Dah ter-tulis nk jumpa blog u, nk buat mcm mana~ Ahaha :)

-JO_o3"