Thursday, September 15, 2011

Perempuan cantik itu

Bila jumpa perempuan cantik *definisi cantik berbeza bagi setiap individu* mula lah terkebil-kebil mata tengok sambil dalam hati  berkata-kata, Aduh cantiknye dia ni..Untunglah siapa dapat.

Yang cantik bagi aku adalah yang lemah lembut*ok, aku tak berapa nak lemah gemalai lembut auw auw * ,baik hati budi, periang, manis senyuman, beradab sopan dengan semua orang. Oh, dan juga ada comman sense yang tinggi.

Dalam hati tak putus-putus kagum, Aduh cantiknye dia ni..*bukan lesbian ke ape ek...haha. i'm straight.no bengkok-bengkok~*

Kalau aku yang perempuan dah kagum, apatah lelaki pulak ye tak ?

Tiba-tiba tanpa dipinta (sebab dah jadi concious), mulalah banding diri sendiri dengan "orang yang dikagumi" itu. Oh no~

Worst.

Tiba-tiba aku teringat ada terbaca dalam buku andrew matthews, dia cakap (tulis )

"when we compare ourself with someone, we will always lose"

Dan juga aku teringat quote dalam tumblr,

"be yourself. Because everyone else is taken"

Betapa bahayanya cycle pemikiran sebegini. Bila kita selalu mebandingkan diri dengan orang lain, kita akan kalah. Dah banyak kali nampaknya aku kalah kan, kalau dikira-kira.Berjuta-juta lemon.

Kenapalah narrow minded sangat kan? Banyak lagi kualiti dalam diri yang boleh dikagumi *untuk meningkatkan self-esteem*. Oh man~ kena selalu ingatkan diri yang "I have all what i need". Bersyukur seba sihat, cukup sifat, boleh berfikir,semua deria sempurna. Apa lagi yang aku nak ni??? 

Is it just me thinking like that? Ataupun faktor gender? Adakah perempuan cenderung untuk membanding-bandingkan? Ataupun lelaki juga begitu?

Harus reverse back the way I think. Lihat dengan mata hati. Bukan dengan mata kepala. Nafsu beb nafsu semua tu.


2 comments:

Anonymous said...

every one are beautiful in their own way.

:)

Hannah Haykhall said...

@ erine

yes kak. semua pun cantik..tapi sometimes i couldn't help . terkagum sekejap..lebih-lebih lagi tengok yang lemah lembut...serious kagum.

setiap orang ada shortcomings masing-masing kan. like me, I'm not that lembut-lembut punya type, tapi tak degil.hahahah~

my sister pulak lemah lembut, but she's quite degil..

saling lengkap melengkapi. I wonder about you lak kak erine? akak kategori apa ek?haha~