Sunday, December 4, 2011

We are what we think

Semalam kan aku ada kata , aku lepak (bertapa) di dalam library yang ibarat 'peti ais'. Daripada pukul 10am sampai 5.30pm duduk di sana tanpa 'ration' atau bekalan makanan yang mencukupi. Haha~ Aku survive dengan hanya sebotol air mineral dan dua keping roti  peanut butter choc + one slice of cheesedale. Pergh..memang kena gastrik terus..sakit perut..

Penyudahnya, malam itu(malam tadi) aku demam. Istilah demam aku adalah badan sejuk + pening kepala + sengal satu badan. Dan juga sakit perut yang kejap ada, kejap tak ada. Aku syak gastrik. Oh, tekak aku ok. So bukan tonsil lah kiranya.

Apa yang aku nak share adalah, dalam aku terkena demam yang datang sekelip mata itu, aku anggap ia bukan 'masalah berat' dan apa yang aku buat adalah just accept the fact that aku demam dan dalam hati cakap, 'tak pe, ni sebab nak hapus dosa2 kecik. Ada orang tu lagilah sakit teruk. Ni biasa-biasa je'. Dan dalam kesengalan badan semua tu, aku pun tidurlah..haha~

Aku fikir, apa yang penting adalah mind set. Entah, maybe aku tak sedar apa yang aku cakap dekat diri aku time tu, tapi aku just anggap semua ni datang daripada DIA. Dan fikir yang badan aku boleh lawan semua ni. Haha.Kiranya ala-ala 'self healing' lah..

Amazingly dan syukurlah dalam pukul berapa malam tadi aku dah rasa yang badan aku dah start rasa panas dan terus cabut sweater and stokin (first time tidur pakai sweater + stokin sebab rumah ni memang panas biasanya). Tapi masa tu still kepala sakit but aku just tidur je lah sambil apply balm before going back to sleep. Then, bila nak bangun Subuh, demam terus hilang. Dan sekarang, rasa normal macam biasa.As if tak ada apa-apa yang berlaku semalam. Syukurlah.

So, the moral of the story is,

#Kalau sakit, redha. Accept the fact. Fikir baik2. Cari hikmahnya. Doa. Yakin.

#Fokus pada anggota badan yang sihat dan bukannya yang sakit.Badan kita ada 60++ trillion cell. Mungkin yang sakit hanya 1%, so focus on yang 'sihat'. Be thankful.

#Jangan layan sangat dan fikir yang badan kita ni sakit. Kalau fokus yang kita ni sakit, memang bertambah sakitlah jadinya. So, jaga apa yang di fikir.

2 comments:

Anonymous said...

Ration?
Ahaha!
Teringat kt my dad masa dia seorg Polis Hutan :D
-JO_o3"

Hannah Haykhall said...

yes.my dad pun tentera..so, that's where the 'ration' word comes. :D