Monday, January 30, 2012

Hidup sekarang

It's almost the end of the month. I reckon that  I write less when I'm home rather than when I'm away. Too much comfort and distraction(siblings, new muse) makes me 'frozen' . Literally.Oh ya, and never ending house chores too *bajet busy padahal..ayiklah mengelat je.haha.*. Eh, tak. Buat jugak kerja. Wahahaha..Cuma, dalam banyak-banyak benda, aku paling tak suka lipat baju. 


My life now revolve around my house. And my little bro. Asyiklah "along..along..along". Sebab every night pun aku teman dia tidur (he's so penakut tidur sorang-sorang). Nak kemas buku, nak buat homework pun kena menghadap dia. Bayangkan bila kau tengah layan tengok tv dekat bawah, then mama sound dia suruh kemas beg dan buku sebab esok nak sekolah, pun aku kena terlibat sama (time malam dia jadi 'ekstra' penakut). Sometimes tengah basuh pinggan or kemas dapur pun dia sanggup tunggu aku buat kerja semua then baru naik atas sama-sama. Kata lelaki. Tapi, penakut nauzubillah. Bukannya dekat atas tu tak ada manusia lain, tetap jugak nak mengheret aku.

Random conversation #1

Aku tengah lepak dalam bilik dia sambil baca buku yang baru dibeli. Gambar depan buku ada gambar sea horse and brain (The Brain Training Evolution).


"Paan, tengok ni. Ada gambar Sea Horse dekat brain. Apa kaitan Sea Horse dengan otak ni?" aku membebel sorang-sorang sambil mata pandang kulit buku.


"Eh, Sea Horse kan haiwan yang bijak. Among underwater creature, it is the second most cleverest besides dolphin" dia elaborate dengan slang mat salih dia. Tudia..dah keluar informasi ala-ala discovery channel.


"Eh, yeke?. Mana paan tahu"Aku sumpah tak tahu pun. Hehe.


" Ye lah. I saw it in Animal Planet you know"


"Tak tau ke? The male sea horse give birth to their kids" dia eloaborate lagi dengan yakin dengan nada ala-ala annoying.


"Ha?" telan air liur. " Ish, yelah tu. Mana paan tau ni hah?" Aku tak puas hati sebab rasa, ye ye je dia ni.


"Paan tengok Animal Planet la" dia dah macam nak naik angin sebab aku macam tak percaya je. Haha.


"Bagi ipad. Along nak google" 

Dia tak peduli. Terus bercerita macam bertih goreng.

"The female seahorse will transfer her babies to the male------"


"Itu bukan 'babies' la. Eggs tu" aku menyampuk nak betul kan dia.


"Ha..yes. The eggs. Female seahorse tu dia macam masukkan eggs dalam male. There's a  hole to transfer the egss. They make bridges"


"Itu reproductive organ.." aku mencelah. Eh, tak tahulah kalau adik aku faham ke tak..haha.


"Are sure about this? Yeke..?" aku masih tak boleh terima semua fakta-fakta tersebut. Ceh, tak nak kalah tu dengan budak darjah 6.


"Ish, tak percaya pulak. Orang cakap betul-betul ni.Kejap paan ambik buku" dia pun keluar bilik pergi ambil buku Disney kids encyclopedia, siri Animals Of The Sea. Sanggup tu padahal sebelum itu dia dah nak tidur.

Dengan yakin, he flipped the pages. Keluar lah topik-topik pasal The World Of Eel, Pacific Salmon, Life on A Coral Reef, Rays and SawFish, Sharks yada yada... Then sampailah ke topik  Seahorses and Shrimpfish.

"Sea horses are unusual because the male has the babies.The female squirts her gegs into a pouch on the male's front. Four to six weeks later, hundreads of tiny seahorses come out of the male's pouch" jelas dan nyata tertulis dalam buku tu.

Dumbfounded.

"A'ah betullah" sambil gelak-gelak nak cover malu.


"Tu lah, tak percaya..lain kali tengok Animal Planet.Itulah asyik tengok channel 105 je" dia perli aku. Ceh.

"Hello, sejak bila pulak?? Jangan main menuduh ye. Along tak tengok pun channel tu" drama drama nie memang tak layan lah.

"Hehehe..gurau je. Lek lah" dia sengih-sengih. Lempang kang baru tau.


Tak tahu ke aku tak suka nak tahu pasal animals. Tak macam dia. Sebut je apa kejadah semua binatang. He knows all. Almost all. Animal lover lah katakan. Cita-cita No.2 nak jadi Veterinarian. Cita-cita No.3 nak buka 5 star hotel untuk animals. Kau pernah ada cita-cita macam tu? haha..pelik betul. Tapi..it's possible. But Malaysian tak berapa nak ada sikap-sikap cinta pada haiwan. Tak ramai la. Ada tu ada. Tapi we (aku) just regard them as an animal. That's it.


Random Conversation #2


"Along kenapa angah tu gedik sangat?" dia tanya aku.
 
"Dia sejak lahir memang gedik macam tu" aku gurau je sebenarnya. Tapi, dia memang gedik sikit.


Hahahaha. Kitaorang gelak sama-sama .


Senyap.


"Along ni gedik tak?" aku saja tanya dia.


"Tak"


"Yeke?"


"Secubit je. Macam secubit garam tu. Sikit je lah"

Huh. Lega. Haha. Apalah tafsiran dia pasal  'gedik' tu ek?


"Along ni luar jahat, dalam baik" tiba-tiba dia bagi pendapat yang tak diminta.


Haha. Motif 'luar jahat' dan 'dalam baik'. Apakah itu?


"Hah?" terkedu jap aku dengar. Jahat ke aku ni? Wahaha..ada ke gaya ala-ala samseng?


"Along ni suka marah-marah paan, tapi hati baik" dia sengih-sengih sambil pandang aku.

Haha. Yang itu betul lah kot. Bab 'marah-marah'. Takdelah marah mana pun. Cuma 'membebel' je lah. Omg, aku dah start nak ada sindrom mak-mak. Gasp. Help, nak jadi mummy yang cool!!


Mana tak nya, di suruh sekali tak dengar..nak jugak aku bersyarah..baru nak jalan kerja. Seriously, tak best nak marah-marah ni. Tak suka. Sebab dia bagi bad energy, which is not good. To both parties. Yang memarahi dan yang dimarahi. I really need to find a smart ways to give an order. Maybe kena tukar nada suara jadi ekstra lembut.


Tulah, ingat senang ke nak handle 'kids'..Kita nak dia belajar dan pick up the order, jadi tak payah nak ulang perkara yang sama banyak kali. At the same time, kita juga nak pastikan yang segala suruhan tu bukan bermakna yang kita 'marah' atau 'membebankan' dia. Kids are sensitive, and they are super honest too. 


Dah namanya along, memang garang kot. Haha.









2 comments:

karenontheshore said...

veterinarian! i hope his dream will come true..amin. hotel 5* 4 animals kreatif sungguh tuh tpi dr crite i can imagine dia mmng penakut giler.haha. pasal seahorse tu perghh adk kau mmng cerdik, ak pun x thu menahu, itulah pentingnya mbaca..ye dak.

btw i got da offer letter, first of march kena lapor diri..ngee :)

Hannah Haykhall said...

Yeke? Yang untuk politeknik tu ke? Wahahaha..alhamdullilah..tahniah!! Nanti aku kena panggil kau miss c**** .hehe...

Mesti mak ayah kau happy kan..tahniah sekali lagi. Weeee..bestnyer.