Friday, May 18, 2012

Serius

Masa untuk serius. Serious business they called. Selain daripada tidak suka membuang sampah merata-rata, mecarut juga merupakan my big turn off towards people. Juga kepada manusia yang tak reti bagi signal. Susah sangat ke der?

So, mari kita rumuskan my big turn off

1. Buang sampah merata-rata lebih-lebih lagi masa naik kereta. Selalu jumpa kes macam ni .

2. Tak bagi signal semasa memandu. Kedekut serta selfish! Benci...

3. Mencarut. I mean, kalau mencarut dan cakap kepada diri sendiri aku tak berapa nak kisah. Tapi bila asyik sebut perkataan2 carutan kepada orang lain lebih daripada 3 kali, aku tak boleh terima.

Contoh:

"apa ke bangangnya kau ni"
"bodoh la akak ni"
"tak ke bangang namanya tu"

Eh, banyak lagi lah. Malas aku nak tulis. Faham tak aku tak suka la bila asyik2 sebut-sebut benda ni kat orang lain. Faham tak, perkataan kan doa. So bila dah hari-hari asyik sebut ayat macam tu, apa akan jadi dekat manusia yang dia carutkan tu. And the best thing is, diorang dah anggap perkataan2 macam ni sebagai gurauan and it's okay to carutkan people around them.

Faham tak apa yang aku cuba sampaikan ni?

Yes, people do curse sometimes. I did it too. Bila annoyed and marah gila. Please jangan tiru! But never in my life i say those things to people leisurely in front of their face. No-no.

Boleh bezakan tak?

Maybe living environment diorang membuatkan they become what they are today. Now, here I am trying to adapt into a whole new environment. Life history setiap manusia berbeza. Aku dibesarkan dengan cara yang melarang sama sekali penggunaan ayat2 diatas. Nak pangill kawan 'kau-aku' masa kecik2 pun dah kena tegur, inikan nak sebut benda2 sebegitu, memang nak kena cili lah mulut. So, parents and parents-to-be please berlemah lembut dengan anak-anak anda ye dan didik anak-anak cakap tu perlulah bersopan santun. Haha, tiba-tiba ada selingan parenting pulak dah.

Ye, aku tak suka orang cakap kasar macam tu. Please be more polite. As if you're reading my blog. Lol.

Ye aku jugak sedar, aku pun bukanlah baik sangat.



- Posted using BlogPress from my iPad

No comments: