Friday, March 15, 2013

Pavlova

Last week was a baking feast for me. Tetiba naik syeikh nak baking pulak. layan je la angin baking. Heh.


Pavlova, again. Bukannya aku gemar sangat pencuci mulut orang Perancis ni, tapi sebab tak puas hati sebelum ni asyik fail bila buat.

Percubaan kali ke tiga, masih tak berapa nak jadi.

# Manis sangat sebab aku lupa nak kurangkan gula (1cup of castor sugar)

#  The disc okay je, tapi aku rasa masih perlu diperbaiki. Maybe meringue aku bermasalah or oven comel tu tak betul.

Aku ada gak try buat chiffon cake perasa orange, tapi tak jadi. Burn baby burn..haha..masalah oven. Aku lupa oven aku tu kecik, acuan chiffon kek tu dah lah besar dan tinggi,  dan aku punya lah noob guna api atas sahaja kononnya tak nak kek bawah terbakar. Adoi. I should've guna api atas dan bawah serta kurangkan suhu oven.

Please la, I need oven besar dan best! Serta mixer kitchen aid. Kalau dapat hantaran kawen macam itu pun dah bahagia Alhamdullilah. Hehe.

Baking chiffon cake is no joke. I should' ve listen to my baking instructor back then.

No comments: