Thursday, June 16, 2011

#2

Oh, maaflah. Aku memang tak ada life lately. Nak meroyan pun tak boleh sebab dah tak ada life katanya. Heh. On leave lah kata kan. So, orang yang tak ada life memang lah macam ni ye.

Nak kerja sementara cuti ni, memang ayah aku tak bagi Daripada zaman lepasan SPM pun begitu juga.So, duduk lah rumah diam-diam sambil menjadi tukang masak disamping menjadi supir (driver) tak rasmi.

Hari ni aku try masak soto ayam pulak. Feeling hari raya. Ni kira trial resepi hidangan hari raya lah. Sikit lagi aku tak rebus ketupat. Resepi dicilok daripada Cik Mat Gebu. Tekan sini.Memang aku tiru resepi CMG. sebijik-sebijik Sedap weh.*ok, puji diri sendiri..* Ha ha ha..Ok lah adik2 and my mama makan. Shedap (diorang yang cakap)..Ok, boleh proceed untuk raya nanti.

the 'soto ayam'.Tapi ayamnya tersorok ..Begedil tu adik No.1 yang buat.



Condiments: Ayam, daun sup, taugeh, soo un goreng, kacang goreng, bwg goreng, begedil, cili kicap.

Blueberry Muffin






Petang tadi jugak, buat blueberry muffin . Nak buat semalam sebenarnya, tapi tepung all purpose flour lak tak ada kat rumah. Terpaksa lah tangguh. Simpan lah semula buttercup and telur dalam fridge balik. Serious, aku bukan nye suka sangat muffin. Tapi sebab gatal nak try mem'baking', aku pun buat lah projek.

Start slow dulu. Dalam hati teringin nak buat kek sebijik macam kat secret recipe. Tapi macam tak yakin lah pulak. Baking ni kalau tak kena cara dan teknik memang boleh buat frust sebulan (kalau tak jadi). So, kena kuatkan semangat lah ye. Habis aku godek buku recipe mama. Semua nampak tempting wei. Tsk, cuma nak tak nak try je. 

Dah dah, esok ada orang order ayam goreng madu dengan masak lemak cili padi ketam.

No comments: