Monday, November 21, 2011

Made from heaven

Inspirasi nak buat benda-benda baik, dikala syaitan kata tak payah, simpan je esok-esok adalah mama dan ayah. Ya mereka .

Tengah tolong-tolong mama masak, kacau itu ini di dapur *time aku balik rumah hari tu *

"Memang kena guna cuka ke, ma?"

"A'ah. Nak masak acar memang kena guna. Dia ada rasa masam-masam sikit dengan manis. Nanti boleh try masak dekat rumah sewa."

" Ala, kena beli cuka ke semata-mata nak masak ni?" aku memikir bajet untuk membeli cuka sebotol, padahal nak gunanya sesudu dua saja. Nak kena beli ikan lagi. Dah lah mahal oii ikan . Oh, sebab time tu mama masak acar ikan tenggiri. Tahu?

"Bukannya mahal pun. Cubalah try masak benda-benda lain pulak. Masak sedap-sedap sikit. Jamu kawan-kawan makan.Tak rugi pun. Anggap macam sedekah." mama membuka tazkirahnya pada pagi itu. Tsk~

"Macam mama masak sedap-sedap untuk ayah dan anak-anak mama, rugi ke?" mama tanya aku balik.

Ok, tak.Memang tak rugi.

Mama memang suka jamu orang makan. Masak sedap-sedap. Tak kedekut dan tak berkira. I should be like that, aku fikir.

Aku tengah fikir, nak masak apa nanti ek untuk diorang. Dalam kepala fikir, mee hailam, macaroni, spaggethi bolognaise, nasi lemak, emmm..okay, nanti boleh google. ehehe..yang senang-senang dimasak dan tak melecehkan sebab dapur bujang je kot ada kat rumah ni. Nak baking memang tak boleh la. Oven tak ada. Macamlah rajin benar kan.Eh, hari tu aku jumpa resepi cekodok (cucur manis). Haha. Nampak sedap + mudah gila tapi kena beli baking powder + sodium bicarbonate. Ah lantak, nanti paksa juga diorang makan. Teeheee..

Ayah?

Banyak sangat. Sampai tak tertulis. Oh, tapi semua ciri-ciri yang aku tulis di sini yang aku baca dalam buku Steve Harvey Act Like A Lady Think Like A Man, semua ada dalam diri ayah . Profess, Provide & Protect. Sebab, kau tak boleh samakan cinta lelaki dengan perempuan. The way they love (man) differs than us, women. So, kalau ada 3 ciri-ciri tu, memang lelaki sejati lah tu.

So, harap korang pun rasa yang sama okay.

They really are compatible with each other. Hmmm...aku ni tak tentu lagi macam mana. Dia tu macam mana nanti?

Ok, semua tu bukan kerja aku nak tentukan.

Ma, I miss you.

No comments: