Tuesday, January 17, 2012

First day of work

Officially I'm the head bibik now in my house.

So, setelah ditazkirahkan oleh kedua ibubapa, si anak (aku) telah dinasihatkan untuk bangun pagi sembahyang subuh dan tak payah nak bersenang lenang lagi di katil lepas tu *insaf*. Memandangkan si bibik yang telah dihantarin pulang Ahad lepas, maka kedua ibubapa telah mencapai kata sepakat tidak mahu mengambil pembantu rumah lagi. Jadinya, the new bibik is me. Bezanya, bibik baru ni dia ada lesen kereta kelas D, dia bakal bergraduat tak lama lagi, dia bolehlah masak makanan barat ke timur ke semua dia hentam yang penting 1 Malaysia *ambik feel pilihanraya tak lama lagi*, dan dia main gitar tahu sampai cord G je out of 7 chord. So kesian. Sobs.

Jadi, marilah kita menyenaraikan apa yang telah dilakukan tadi sempena hari pertama perlantikan pekerja baru.

#Kemas bilik adik lelaki , make the bed  *sebab kena paksa temankan dia tidur every night. takpe, dia baru darjah 6.dasar penakut tidur sorang-sorang*
#Kemas ruang tamu yang disepahkan adik lelaki *penyebab  utama rumah bersepah.*
#Kemas dapur
#Basuh pinggan mangkuk, setelah kering susun dalam cabinet mengikut saiz dan kategori-kategorinya.Pinggan mangkuk memang asyiklah betimbun.
#Masak 
#Angkat kain, basuh baju dengan mesin  + basuh few baju tertentu by hand, sidai baju, angkat balik jemuran,
#Iron baju sendiri (pheww lega aku) + lipat baju aku and adik perempuan.
#Hantar adik lelaki ke soccer practice, jemput balik dia 2 jam lepas itu. Sekolah jauhnya dalam 20 minit drive dari rumah.
#Basuh dan vacum kereta
#Siram pokok2 + rumput baru ayah aku tanam. Pagi dan petang.
#Kasi makan and minum kucing. Dahlah tadi si bumble bee berak kat dalam rumah. Aku jugak yang kena bersihkan. Pffftt..that's not even my cat.Tapi tadi malas gila nak bersihkan najis2 dalam  bekas pasir dalam cage diorang. Itu adalah tugasan si adik lelaki. Tapi, aku tau nanti sure aku jugak yang kena bersihkan cage.

Baru teringat, aku lupa nak bagi makan ikan dalam kolam tadi. Wahahaha..kesian ikan-ikan ayahku. All in all,okaylah kerja baru ni. Pheww, tak sempat nak rilex2 tengok tv the  for whole day. Tak macam dulu-dulu balik rumah je rilex, sebab knowing that ada orang yang buat kerja kan. I like being busy and doing 'something'. So, marilah kita membusykan diri ye.

6 comments:

Anonymous said...

Tahniah!
Selamat melangkah ke alam suri rumah.

-JO_o3!

karenontheshore said...

Hoho, gud luck 4 being the head bibik. Bnyk jga scope of worknye.

Hannah Haykhall said...

Suri rumah tanpa suami and anak2. Anak tekak adalah..hehe..

Hannah Haykhall said...

SpitItOut,
Yes..banyak doe..
Nie pun ada je kerja..tak habis2..
Tapi seb baik leh kow time sket..haha..
Aku nak memblog pun dah macam tak de idea dan tak berapa nak sempat..

Anonymous said...

practice la for future undertakings.. nanti boleh up sikit harga hantaran since banyak experiences yang boleh di banggakan kepada bakal ibu mertua.. hehehe

Hannah Haykhall said...

Haha..lawak lah kak...banyak lagi yang kurangnye.nothing to be proud of.Yup,i'm still learning though...mak mentua?wahaha, nanti kita nego ek harga hantaran...