Thursday, February 14, 2013

Travelog Umrah : Permulaan (A Journey to Remember)

Assalamualaikum w.b.t,

Ini merupakan permulaan catatan perjalanan kami sekeluarga. Tanggal 22 Januari 2013 merupakan detik pertama perjalanan ke dua tanah suci iaitu ke Madinah dan seterusnya ke Makkah, Arab Saudi bagi menunaikan umrah.

Oh ya, kami menggunakan travel agency Andalusia Travel & Tours. Alhamdullilah, perkhidmatan amat memuaskan (di hati aku). Pengurusan mereka teratur sebab mereka dah lama dalam 'line' ni. Ada few hiccups here and there, but we have to always look at the bright side. Kekurangan itu ada dimana-mana kalau kita suka sangat nak cari, benda remeh pun boleh jadi besar kan. Mutawif yang bertugas pun terbaik.Thumbs Up! Sebab seperti yang telah diceritakan di kelas-kelas mingguan  pra persediaan ke tanah suci (aku pergi di Andalusia cawangan Senawang, Seremban. Para mutawif yang dilantik Andalusia semuanya adalah lulusan universiti luar negara seperti Jordan, Mesir dan mungkin ada juga lulusan tempatan yang telah ditemuduga dan dilatih khas oleh pihak Andalusia, seperti yang dikatakan oleh Ustaz Lokman (salah seorang anggota Muzakarah haji kebangsaan termuda). Ustaz Lokman bagi ceramah umrah best sangat! Tak membosankan dan menarik serta dia sangat lah pak lawak dan humble  even dia antara orang terpenting di sektor Haji. No wonder tempat ceramah asyik full house. Ehem, ustaz tu bujang lagi tau. Haha.


21/1/2012 (Isnin)

Luggage 'kami' masih tak siap lagi walaupun esok dah nak bertolak. Siap maknanya tidak boleh dibuka-buka semula ye. Tak finalized lagi la kiranya! Mama and ayah masih chill tak packing lagi. Ayah sibuk uruskan hal wasiat and stuff. Hal kerja lagi. Mama busy berkemas, settlekan apa yang patut. Ingat lagi kita orang empat beradik dok pulun 'last minute shopping'. Haha. Sebab semalamnya aku tak sihat. So, agak kelam kabut sikit pada hari kejadian untuk 'memborong' segala tok nenek barang yang masih tak ada.

We went to buy hand socks, stokin, tudung (again!), potong rambut kasi cut it short sket, beli film instax untuk kamera si adik (sudahnya tak guna pun sangat kat sana). Kiranya we all pergi Zulda Masri (cari hand socks and socks) then proceed ke sekolah mama (ambil borang apa entah), singgah ke kedai tudung (cari tudung yang 'labuh' sket dan dapat dipakai dengan 'segera dan selesa' di sana, then pergi Aeon (cari sandal dan adik-adik meneruskan agenda masing-masing) , pergi ke Giant Senawang pulak (gunting rambut, cari sandal lagi, pergi guardian, beli CD Zikir Terapi Hafiz Hamidun (best! kononnya nak dengar guna cd player yang baru dijumpai. Takpe, kita kena sokong dengan beli yang original kan.) dan destinasi terakhir pergi ke The Store a.k.a Ocean lama (akhirnya jumpa gak sandal yang dicari). Akhirnya, we head straight to home. Sampai je rumah dalam pukul 9 p.m Wan dan Atok dah ada di rumah serta disertai oleh Pak Teh sekeluarga dan jugak Pak Cik sekeluarga.

Aku sudah dapat gambarkan macam mana lah nanti time mama dan ayah nak pergi haji nanti. When they will left us 4 beradik di tanah air. Sedih. Pakcik-pakcik ku datang ke rumah dengan membawa balik amanah yang ditinggalkan oleh ayah kalau-kalau beliau tak pulang semula ke tanah air. Aku sempat jeling-jeling dan nampak ayah sibuk briefing adik-adiknya. Dokumen bertulis pun ada ditinggalkan. Lengkaplah semua.

Malam tu dalam pukul 10 p.m selepas tetamu balik kecuali wan dan atok (bermalam di rumah), kami mengemas beg apa yang patut. Adik aku dua orang tu (perempuan) masih 'lost' kalau boleh semua nak angkut bawa pi sana. Besalah perempuan. Atas nasihat kakak (aku) yang sudah ada pengalamn ke sana, akhirnya beg mereka berjaya dizip (the next morning). Tapi, beg diaoranglah paling berat sekali. Aku tidur dalam pukul 1 a.m waktu itu dan bangkit semula pada jam 5.45 a.m. (sebab dah kena sound siap2 oleh mama, kena bangun awal sebab pukul 9.30 a.m dah nak bertolak ke KLIA.

22/1/2013 (Selasa)

Bangun pagi, iron jubah seluar (first time ever pakai woo), kemas itu ini, kemas bilik, breakfast (nasi lemak bersama rendang daging wan , sambut kehadiran mak sedara + pak sedara dari kampung (to say goodbye) + jiran (few). Haih ini serupa macam nak pi Haji. Hehe. Tetamu datang mengucapkan selamat tinggal. Thanks datang. Atok first time ever cium pipi kiteorang kiri-kanan sebelum pergi. With his teary eyes, nampak kesedihan dia nak lepaskan kiteorang pergi (atok adalah bekas askar pencen yang garang ye). No worries atok, kiteorang akan belikan (dah beli pun) 5 pasang selipar fav atok. Made in Madinah n Makkah je. Boleh dipakai sementara tunggu atok pi umrah kali ke-2 time umur dia yang ke 75  nanti (dia sihat walafiaat lagi).

Kitaorang pergi KLIA naik  land cruiser and (staff car ayah). Ayah dan mama satu kereta, kami empat beradik satu kereta. Dalam kereta, macam-macam perasaan bermain di benak. Dalam hati tak putus-putus doa agar perjalanan kami ini dipermudahkan. Alhamdullilah, doa kami dimakbulkan. Perjalanan yang sangat 'smooth' dan terasa DIA itu Maha Mendengar. 

Kami berkumpul di bahagian paling hujung sekali di terminal perlepasan antarabangsa (gate 13 kot, tak ingat). Sebab area tu dekat dengan check in kaunter bagi Saudi Arabian Airlines. Sementara menunggu pihak travel agency sampai, lepak-lepak dulu. Lil bro sempat la tapau pancake dia from McD. Aku tak rasa berselera pun. Maybe sebab tak sabar nak pi sana kot. Haha. Macam-macam perasaan. Sementara tu, ramai juga staf-staf ayah datang to say good bye to their boss. Heaven lah diorang ayah tak ada (note: ayah sangat strict dan garang di tempat kerja, tapi kat umah dia sangatlah ayah yang  penyayang).

Dalam pukul 12 tgh, dah mula nampak ramai geng yang pergi bersama pada hari ini (SV22). Dalam hati fikir, ramai betul. Tak seramai waktu first time pergi umrah 8 tahun yang lepas. Kaunter dah dibuka, makin ramai berkerumun di sekitar.Dengan orang yang 'menghantar' jemaah lagi pun sama sibuk. Hehe. Kitaorang chill je takde kaum keluarga yang buat rombongan menghantar sebab semua dah say goodbye awal-awal. Bagus jugak sebenarnya sebab waktu-waktu macam ni 'jemaah' harus menyediakan 'minda' dan 'rohani' mereka untuk berada di sana. Tenangkan fikiran, banyakkan berzikir,doa, tafakur. Entah, aku prefer macam ni, tak suka terlampau nak riuh-riuh sangat dan juga tak mahu menyusahkan orang.

Kemudian pegawai bertugas panggil para jemaah yang pergi untuk ambil goddies bag dan juga tag nama beserta jadual perjalanan sepanjang berada di sana. Waktu ini, mereka hanya minta para jemaah mengumpulkan beg yang nak di check in ke kargo. Setelah semua urusan bagasi (they all yang uruskan, jemaah tak perlu susah-susah nak chek in beg sendiri), mereka mengumpulkan semua jemaah SV22 seramai 176 jemaah (SV22 ni nama group kitaorang, jadi kena tahu kita ni group mana satu sebab banyak group under Andalusia nanti di Madinah dan Madinah) di kawasan yag ada stage (area balai tinjau). Taklimat diberikan di sana oleh pegawai bertugas. We were accompanied by one Mutawif (yang akan jadi ketua rombongan 176 orang ini the whole journey sampailah kita pulang semula ke tanah air). Di sana nanti, kumpulan seramai 176 ini akan dibahagikan lagi kepada 4 kumpulan beserta dengan mutawif masing-masing. Kalau kumpulan 1, maksudnya adalah group SV22, kumpulan 1 dan juga bas 1. So, janganlah nak tukar-tukar kumpulan pulak eh bila sampai sana. Diorang dah ada name list kita semua yang sudah siap sedia dibahagikan dalam kumpulan.

Dalam pukul 1.15 p.m boarding pas serta pasport tak siap lagi padahal boarding time adalah jam 2.30 p.m. Nak pergi ke terminal satelite lagi naik aerotrain, nak beratur imigresen lagi dan juga mahu solat lagi. Para jemaah termasuk keluarga aku masih sabar menanti. Di sini lah kita kena banyak-banyak melatih diri untuk 'bersabar' ye. Sabar. Takmo marah-marah. Cool je. Akhirnya dalam pukul 1.30 p.m kami berjaya mendapat boarding pas masing2 dan terus ke pemeriksaan imigresen dan seterusnya ke bangunan satelite.

Lebih kurang pukul 3.30 p.m kapal terbang berlepas daripada bumi Malaysia tercinta ke Jeddah, Saudi Arabia. Perjalanan mengambil masa selama 8 jam. In flight intertainment best. Macam-macam ada. Hehe. Tapi, aku fikir lebih baik masa yang ada di habiskan dengan mengulangkaji sedikit sebanyak ilmu tentang 'umrah', tak pun bawa tafsir Al-Quran dan baca dalam perjalanan, berzikir, berselawat ataupun tidur je. Kalau takat nak tengok movie, balik Malaysia pun boleh kan. Hehe. Dalam Saudi Arabian airlines siap ada channel Islamic khas lagi. Macam-macam. So kalau bosan boleh je layan dokumentari pasal umrah/haji, dengar Al-Quran Recital, Lagu2 Nasyid, layan movie arab ke. Banyak sangat benda dalam inflight entertainment tu, sampai tak habis explore.

Dan setelah makan (2 kali) + serta mendapat tidur yang secukupnya ( tapi aku tak tidur pun), kami tiba dengan selamat di Lapangan Terbang Antarabangsa King Abdul Aziz pada kira-kira jam 7.30 malam (waktu tempatan). Imigresen sana semua ok je alhamdullilah. Tak ada masalah langsung. Sekejap je dah boleh lepas. Dan sejurus keluar daripada imigresen jangan terkejut bila ada yang meminta daripada kita pasport. Itu adalah ajen muassasah jemaah di sana. Macam andalusia ada muassasah mereka di sana. Mereka (mat-mat arab) akan tunggu di depan balai ketibaan  sambil panggil "mari mari haji/hajah pasport" or panggil "andalusia pasport pasport", dan sila serahkan pasport kepada mereka. Sepanjang keberadaan kita di sana, jemaah tak perlu pegang pasport masing-masing. Kad pengenalan pun tak payah susah-susah nak bawak. Tak laku pun. Hehe. ID kita di sana adalah tag nama yang telah diberi oleh pihak agency. Lengkap semua details. So, sila pakai tag nama dan bawak ke mana sahaja ye.

Sekian sahaja entry untuk kali ini. Akan ada sambungan lagi. Sila tunggu ye. Entry bergambar juga aku akan buat (kalau rajin). Aku rancang nak tulis sedetail yang boleh supaya nanti boleh ingat balik apa yang berlaku. Macam umrah aku yang dulu, berapa peratus memori je ada dalam kepala otak ni. Aku ingat-ingat lupa. Sebab tak teringat nak buat catatan pun. Gambar pun tak amik banyak waktu tu. Lepastu bajet Einstein lah sangat kan. Haha.

So, stay tune.

No comments: