Saturday, November 26, 2011

We chase, we lose.

We are chasing things.  I reckoned that. It's just not you. No worries. I did that too. Orang selalu cakap," kita kena kejar apa yang kita mahu".  Tapi, relevenkah pemikiran sebegitu?  Lojiknya, bila kita kejar sesuatu, benda yang kita kejar itu pasti akan lari bukan. Refleks.

Kita dikejar anjing - buka langkah seribu. Kita kejar someone yang kita mahu, dia lari. Logic. Kita kejar our dream job, we'll never settle for that.

Why does that even happen? Bukankah bagus bila kita go for what we want, isn't it? So, we chase after something like crazy.

Perasan tak kadang-kadang perkara yang berlaku dalam hidup kita berlaku bila kita tak rancang apa-apa. Ia berlaku dalam keadaan kita tidak aware. When we least expect it. And, it just happens.

Bila kita dalam keadaan 'mengejar' sesuatu be it - job, lover, wealth and etc.,  we actually created a state of mind that we 'lack' something. Dan apa yang berlaku, that state of mind will keep coming back and create the same situation over and over again. Bila kita fokus pada apa yang kita tiada, guess what? Kita akan terus dapat apa yang di fokus kan itu. Null.

And yes, we are desperate. The state of 'lack' something shows that we are so desperate. We can never get what we want when we are in that state of mind. That's when we 'need' something.

You've got to be able to tell apart between 'needing' and 'wanting'. Because the feeling of needing is totally different from the feeling of wanting.

Wanting is more of happy anticipation. Bila kita mahu sesuatu, kita fokus pada apa yang kita akan dapat. What we will be having. And, that is why we get it.

Dan aku sedar bila aku dalam keadaan desperate macam when i lost something (memang dasar pelupa), i'll search that thing frantically like a mad person. Masa tu, my state of mind was so 'kaca bilau' dan dalam keadaan 'desperate', because i need that thing real quick.  Apa yang terjadi biasanya? Sama ada tak jumpa atau pun akan jumpa dalam kadar masa sejam lepas itu ataupun esoknya , tapi yang pentingnya bukan pada waktu dan saat itu. Kadang-kadang, benda yang dicari depan mata saja, tapi boleh tak nampak. See, bila kita desperately need something, we won't get it.

Jadi, dengan cara bagaimana kita nak atasi perkara dia atas? 

First, kena wujudkan state of mind yang membolehkan kita bertenang. 'I deserve to get what i want' , 'I have all i need'. See, that kind of words are so empowering dan menunjukkan yang kita ada sesuatu, dan bukannya 'lack' of something.

Usaha, dan terus usaha untuk dapat apa yang dihajati. Tapi, pastikan kita ada set pemikiran yang betul. Kalaupun apa yang dikejar/hajati tak kesampaian, terus cuba sampai dapat. Keep moving on. Mungkin tak tercapai hari ini, dan siapa tahu esok-esok kita akan dapat bukan? 

Bak kata Yuna, "tak semua kau rancang akan berlaku". Penakut.

Tak bermakna bila kau 'let go' sesuatu kau akan kalah bukan? Tak bermakna kau 'move on' kau mengalah. Maknanya kau kuat. Kau pandang ke masa hadapan. You have all that you need. More than enough.

Aku tulis entri ni untuk diri sendiri sebenarnya. Nak pujuk diri supaya lebih berusaha dan yakin yang aku layak dapat semua impian-impian dalam hidup. Memujuk diri untuk lebih 'care' dengan diri sendiri. Memujuk hati untuk percaya yang aku boleh. Memujuk diri untuk ...banyak perkara sebenarnya. Senang cerita, memang aku dedikasikan khas untuk diri sendiri. Oh ya, untuk kamu juga.Wherever and whoever you are, stay strong okay. Be your own cheerleader.

Manusia cepat sangat lupa. Aku? Lagilah. Nak nasihatkan orang memang senang. Nak yakin kan diri sendiri, bukan main payah lagi tahu. Dalam aku sedang mengarang entri ni, aku harap tiap apa yang aku coretkan, aku akan ingat sampai mati. Terus masuk dalam kotak memori jangka panjang.

Ok, senyum lebar-lebar with a pair of smiley eyes .Oh, lupa nak cakap. Girls are the preetiest when they are positive. So, I'm going to be one :D

2 comments:

karenontheshore said...

weh...thnks a lot tau, pa yg ko reply aritu totally wake me up, ak ske gler ayt tu, let go doesn't mean i'm weak or give up..

Hannah Haykhall said...

my pleasure colah.

aku memang suka kasi motivasi kat sesiapa yang memerlukan.

sebab,aku faham bila kita tertekan, we need someone to talk to. asal dah luahkan, it's gonna be fine. sebab aku pernah rasa benda yang sama. dan aku rasa aku patut tolong.

yeah, been there done that. i'm glad that i can help.

so, kalau nak consultation free, just tell me okeh. hehehe...